Klassificering av de olika svårighetsgraderna på vandringar

Svårighetsgrader
1/5

Ca, 5-6km. Höjdskillnad på max 250m. Ca, 2 timmars effektiv vandring.
Lätt. Vandring med lättare backar upp som ner på mestadels grus eller asfaltsväg. Man går bra med walking/vandrarskor.

2/5

Ca, 8-10km, Höjdskillnad på max 500m. Ca, 3 timmars effektiv vandring.
Medel-lätt. Vandring på enkla stigar och grusvägar utan större ojämnheter. Backarna blir lite längre men är inte så branta. Man går bra i walking/vandrarskor.

3/5

8-14km. Höjdskillnad max 700m. Ca, 4 timmars effektiv vandring.
Medel. Vandring på enkla stigar som ofta blir ojämna och steniga, kortare sträckor på grusväg. Sträckan består av mer backar upp som ner och är bitvis brantare. Vandrarkängor rekommenderas för stöd i de stenigare partierna.

4/5

10-18km. Höjdskillnad max 900m. Ca, 5 timmars effektiv vandring.
Medel-svår. Vandringen går på stigar som oftare är steniga och ojämna. Det kan förekomma kortare sträckor där leden är svår att följa utan guide och likväl kan grusväg förekomma. Sträckan består till största delen av backar som bitvis kan vara branta. Vandrarkängor - skor är här ett krav.

5/5

10-20 km. Stora höjdskillnader. Ca 6 timmars effektiv tuff vandring på bitvis rätt besvärligt underlag och många branta partier. Leden går uteslutande i backar , så det är en utmaning och kräver god kondition och vana. Vandrarkängor är här ett krav.

 
Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.